11 Δεκ 2009

Ο Δημήτρης Παπαχρήστος και ο Γιώργος Σταματόπουλος στο σχολείο μας, ως συγγραφείς-δημοσιογράφοι-αγωνιστές

Από την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε, 8 Νοεμβρίου 2005 το απόγευμα, στο χώρο της βιβλιοθήκης, όπου παρουσιάσαμε τους καλεσμένους μας στους γονείς των μαθητών και σε συναδέλφους άλλων σχολείων.

Το Νοέμβριο του 2005, με τη στήριξη του Ε.ΚΕ.ΒΙ (Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, "Συγγραφείς και εικονογράφοι στα σχολεία") φιλοξενήσαμε στη βιβλιοθήκη
το Δημήτρη Παπαχρήστο και το Γιώργο Σταματόπουλο,
για να συμβάλουν στο έργο μας ως συγγραφείς-δημοσιογράφοι-αγωνιστές...

Το παρακάτω κείμενο δημοσιεύτηκε στη σχολική και σε τοπική εφημερίδα
Γράφουν: Παρασκευή Τσακνάκη , τάξη Γ΄
Μαρία Τσιγάνη , τάξη Γ΄
Ιωάννα Λουλάκη, φιλόλογος, υπεύθυνη της σχολικής βιβλιοθήκης

Ο Δημήτρης Παπαχρήστος και ο Γιώργος Σταματόπουλος
στο σχολείο μας, ως συγγραφείς-δημοσιογράφοι-αγωνιστές…


Στη σχολική μας βιβλιοθήκη φιλοξενήσαμε, αρχές Νοεμβρίου, δύο πολύ αξιόλογους ανθρώπους : Το Δημήτρη Παπαχρήστο και το Γιώργο Σταματόπουλο. Και πιο συγκεκριμένα, τους είχαμε στο σχολείο μας στις 9 Νοεμβρίου, δηλαδή για μια μέρα, όμως όχι μόνο για μια μέρα…
Τι εννοούμε ; Ακούστε :
Δυο βδομάδες πριν έλθουν εμείς τους…είχαμε κάθε μέρα στη βιβλιοθήκη μας! Την πρώτη εβδομάδα, το κάθε τμήμα του σχολείου μας πέρασε μία διδακτική ώρα εκεί μέσα, ανάμεσα στα βιβλία και όχι μόνο… Στα τραπέζια της βιβλιοθήκης υπήρχε υλικό που είχε σχέση με το Δημήτρη Παπαχρήστο και το Γιώργο Σταματόπουλο : βιβλία τους ( «Ζούσε τη ζωή του σαν να τη θυμόταν», «Ο άλλος Κεμάλ», «Ο ήλιος του Μουσείου», «Έξοδος Ονείρου» του κ. Δημήτρη και «Αμμουδιές στην απρόσιτη διαφάνεια», «Έρωτας, ανθρώπου μύησις», «Η φωνή» του κ. Γιώργου), αλλά και κείμενά τους από εφημερίδες όπου γράφουν. Ακόμα υπήρχαν φωτογραφίες τους από τη ζωή τους, κυρίως του κ. Παπαχρήστου. Εκείνη την ώρα λοιπόν ενημερωθήκαμε – πρωτογνωρίσαμε τους καλεσμένους μας βλέποντας όλα αυτά και συζητώντας με την κ. Ιωάννα που είναι υπεύθυνη της σχολικής βιβλιοθήκης. Διαπιστώσαμε ότι τον κ. Παπαχρήστο τον είχαμε ακούσει σε κάποιες σχολικές γιορτές για το Πολυτεχνείο. Ήταν μια από τις φωνές του ραδιοφωνικού σταθμού, που είχαν στήσει οι φοιτητές μέσα στο Πολυτεχνείο «Εδώ Πολυτεχνείο, Εδώ Πολυτεχνείο» «είμαστε άοπλοι» «αδέλφια μας στρατιώτες» «πώς είναι δυνατόν…» και λέει ο Δημήτρης , μαζί με άλλους φοιτητές, ξεκινώντας πρώτος, τον Εθνικό Ύμνο.
Διαβάσαμε και κάποια αποσπάσματα από τα έργα τους.
Και, μια βδομάδα πριν έρθουν, ξαναπήγαμε στη βιβλιοθήκη για μία ώρα πάλι για να απαντήσουμε σε ερωτηματολόγιο με θέμα « Η ενημέρωσή μου». Εμείς πήραμε τις απαντήσεις του κάθε τμήματος και, αφού τις επεξεργαστήκαμε, οδηγηθήκαμε στα αποτελέσματα τα οποία και σας παρουσιάζουμε παρακάτω.
Και ήρθε η μέρα, Τετάρτη 9 Νοεμβρίου, που θα τους είχαμε κοντά μας ολοζώντανους. Και πάλι στη σχολική βιβλιοθήκη, για μια ώρα η κάθε τάξη, συζητήσαμε με τους συγγραφείς μας.
Ο κ. Σταματόπουλος, ως δημοσιογράφος, αφού μελέτησε την έρευνα : «Η ενημέρωσή μου», μας μίλησε και μας άρεσαν πάρα πολύ όσα μας είπε. Ο κ. Παπαχρήστος μας μίλησε για το Πολυτεχνείο. Και ήρθε η σειρά μας. Αρχίσαμε να ρωτάμε πολλά πράγματα και οι καλεσμένοι μας μας απαντούσαν. Περάσαμε πολύ ωραία. Ευχαριστηθήκαμε και μας φάνηκε ότι κι αυτοί ικανοποιήθηκαν από μας. Δε χορταίναμε να μιλάμε μαζί τους. Δε μας έφτασε με τίποτα. Χτύπησε το κουδούνι κι εμείς δεν ξεκολλούσαμε. (ενώ όταν είμαστε στο μάθημα, δεν κρατιόμαστε…) Τους ζητήσαμε να μας έρθουν πάλι. Και τώρα, ενώ μπήκε ο Δεκέμβριος, στα διαλείμματα και στα κενά μας, πηγαίνουμε στη βιβλιοθήκη και γράφουμε τις εντυπώσεις μας. Άλλα παιδιά γράφουν λόγια και άλλα ζωγραφίζουν… Και η κ. Ιωάννα τούς τα στέλνει με φαξ στη Αθήνα. Στον κ. Παπαχρήστο στην Τράπεζα, όπου εργάζεται, και στον κ. Σταματόπουλο στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία, όπου θα γράψει είπε για μας, ενώ ο κ. Παπαχρήστος θα μιλήσει στην εκπομπή του στην Ελληνική Ραδιοφωνία. Κι εμείς χαιρόμαστε που θα μας ακούσει…το Πανελλήνιο ! Όταν θα πάμε στην Αθήνα, στη Βουλή, θα πάμε να τους δούμε στο ραδιόφωνο και στην εφημερίδα. Θα τους πάμε και την «Κουμπελί Τύπο»

Έρευνα-ερωτηματολόγιο : « Η ενημέρωσή μου…»
Στο σχολείο μας έγινε μία έρευνα σχετική με τον τρόπο ενημέρωσης των μαθητών. Θέλαμε να ξέρουμε τι γίνεται σχετικά με αυτό το θέμα, για να το συζητήσουμε με τους συγγραφείς μας, αφού είναι και δημοσιογράφοι.
Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν και οι μαθητές των Γυμνασίων Μανιάκων , Νεστορίου και Γάβρου (αφού και οι μαθητές αυτοί …είχαν την τύχη να μιλήσουν με τους καλεσμένους μας…)
Νοέμβριος 2005
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

1) Παρακολουθώ ειδήσεις και ενημερώνομαι :

Από το ραδιόφωνο
Από την τηλεόραση
Από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση
Από τις εφημερίδες
Από τα περιοδικά
Από τους γονείς μου
Από τους φίλους μου
Δεν μ’ ενδιαφέρουν οι ειδήσεις

(εφόσον ενημερώνεσαι από ραδιόφωνο ή τηλεόραση)
2) Για την ενημέρωσή μου ακούω/παρακολουθώ

Τοπικό ραδιόφωνο
Τοπική τηλεόραση
Ρ/σταθμούς με πανελλήνια εμβέλεια
Τηλεοπτικά κανάλια με πανελλήνια εμβέλεια
Ξένο ραδιόφωνο και ξένη τηλεόραση

3) Στη διάρκεια της ημέρας ακούω ειδήσεις :

Μια φορά τουλάχιστον
Περισσότερες από δύο φορές
Πότε-πότε
Καμία φορά

4) Στο σπίτι μου αγοράζονται εφημερίδες :

Κάθε μέρα
Κυριακάτικες
Συχνά
Σπάνια
Ποτέ

5) Από τις ειδήσεις με ενδιαφέρουν :

Οι αθλητικές
Οι πολιτικές
Οι οικονομικές
Οι καλλιτεχνικές
Οι περιβαλλοντικές
Οι τοπικές
Οι παγκόσμιες

(το ερωτηματολόγιο διαμορφώσαμε σε συνεργασία με τον διευθυντή του σχολείου, κ. Χάρη Μακρή, φιλόλογο και σύμβουλο φιλολόγων στη συνέχεια)

ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΔΕΙΞΑΝ:

Οι περισσότεροι μαθητές ενημερώνονται από την τηλεόραση και όχι από το ραδιόφωνο και τις εφημερίδες

Το 100% των μαθητών του Γυμνασίου Γαύρου
Το 80% των μαθητών του Γυμνασίου Νεστορίου
Το 70% των μαθητών του Πρώτου Γυμνασίου
Το 60% των μαθητών του Γυμνασίου Μανιάκων

Ενημερώνονται από τηλεοπτικά καναλια με πανελλήνια εμβέλεια:

Το 80% των μαθητών του Γυμνασίου Νεστορίου
Το 70% των μαθητών του Γυμνασίου Γαύρου
Το 67% των μαθητών του Πρώτου Γυμνασίου
Το 55% των μαθητών του Γυμνασίου Μανιάκων

Ακούν ειδήσεις στη διάρκεια της μέρας:

Α) μια φορά τουλάχιστον
Το 50% των μαθητών του Γυμνασίου Νεστορίου
Το 40% των μαθητών του Γυμνασίου Γαύρου
Το 35% των μαθητών του Πρώτου Γυμνασίου
Το 25% των μαθητών του Γυμνασίου Μανιάκων

Β) Πότε-πότε

Το 30% των μαθητών του Γυμνασίου Νεστορίου
Το 35% των μαθητών του Πρώτου Γυμνασίου
Το 50% των μαθητών του Γυμνασίου Γαύρου
Το 55% των μαθητών του Γυμνασίου Μανιάκων

Αγοράζουν κυριακάτικες εφημερίδες (ελάχιστοι κάθε μέρα) :

Το 40% των μαθητών του Γυμνασίου Νεστορίου
Το 35% των μαθητών του Γυμνασίου Γαύρου
Το 20% των μαθητών του Γυμνασίου Μανιάκων
Το 10% των μαθητών του Πρώτου Γυμνασίου

Ενδιαφέρονται περισσότερο για τις αθλητικές και καλλιτεχνικές ειδήσεις (και πολύ λίγο για τα πολιτικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά, τοπικά, παγκόσμια) :

Το 45% των μαθητών του Γυμνασίου Μανιάκων
Το 55% των μαθητών του Πρώτου Γυμνασίου

Το 60% των μαθητών του Γυμνασίου Νεστορίου
Το 80% των μαθητών του Γυμνασίου Γαύρου

Γράφει η Τσιγάνη Μαρία
H ΑΤΥΧΗ
Φαντάζεστε τώρα εμένα που, ενώ έζησα το κλίμα της ετοιμασίας-αναμονής, εκείνη τη μέρα του ερχομού τους βρήκα να αρρωστήσω! Λες και δεν υπήρχαν άλλες μέρες για πυρετούς (να χάσω και κανένα …βαρετό μάθημα.) Οι άλλοι να ζουν ανεπανάληπτες στιγμές και γω να καίγομαι στον πυρετό! Ε, δε συμφωνείτε ότι ήμουν η …μεγάλη άτυχη;
Αισθάνθηκα και αισθάνομαι πολύ μειονεκτικά γι’ αυτό, μα πιο πολύ αισθάνομαι άτυχη μέχρι και σήμερα, περίπου ένα μήνα μετά την επίσκεψή τους. Ο λόγος αυτών των συναισθημάτων είναι αποτέλεσμα των όσων μου μετέφεραν οι συμμαθητές μου με τον προφορικό λόγο και πρέπει να πω πως αυτό με άγγιξε ιδιαίτερα, με έκανε να αισθάνομαι ακόμα πιο περίεργη και μου δυνάμωσαν την επιθυμία να τους δω από κοντά και να τους ακούσω. Έτσι θα προσπαθήσω να εκμεταλλευτώ κάθε ευκαιρία (κάτι για ερχομό τους σε σχολείο της Πτολεμαϊδας πήρε το αυτί μου…) για να το καταφέρω αυτό.
Και αυτό πρέπει να κάνετε όλοι οι άτυχοι
Να μην παρατάτε τον αγώνα !!!
Εξάλλου ο κ. Δημήτρης Παπαχρήστος επαναλαμβάνει στην εκπομπή του, σχεδόν κάθε Σάββατο :
«Καλύτερα να αγωνίζεται κανείς μάταια, παρά να ζει μάταια»

Το Φεβρουάριο 2006, κάναμε ραδιοφωνική εκπομπή στο ράδιο Καστοριά, 
όπου παρουσιάσαμε τους καλεσμένους μας, εδώ ακούμε απόσπασμα.